پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری

۸ بازديد ۰ نظر

پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری

دانلود پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری پیشینه تحقیق ماهیت یادگیریدانلود پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری پیشینهومبانینظریماهیتیادگیریپیشینهمبانینظریماهیتیادگیری

-------

پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری
پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 22
حجم فایل: 0
قیمت: 26400 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏ماهیت یادگیری
‏رفتار گرایان یادگیری را «تغییر در رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری» تعریف کرده اند، ولی از دیدگاه گشتالت، یادگیری عبارت از «کسب بینش های جدید یا تغییر در بینش های گذشته» است. چنان که ملاحظه می شود، تعریف های یادگیری با نگرش فلسفی به تعلیم و تربیت و روان شناسی تربیتی، ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم دارد. یادگیری با هر بینشی که تعریف شود، اساس رفتار انسان را تشکیل می دهد و نخستین صفت مشخص آن تغییر است. تغییری که به تدریج رخ می دهد، نسبتاً ثابت و پایدار است و بر اثر تجربه حاصل می شود. از طریق یادگیری، فرد با محیط خود آشنا می شود، در مقابل محیط مقاومت می کند، محیط را تغییر می دهد، برای تأمین احتیاجات خود از آن استفاده می کند، گاهی تحت تأثیر آن قرار می گیرد و زمانی خویشتن را با آن منطبق و سازگار می سازد. در واقع یادگیری فرآیندی است که طی آن رفتار موجود زنده، بر اثر تجربه،
‏تغییر یابد(شعبانی،1384).
‏جامع ترین تعریفی که تا کنون از یادگیری ارائه شده تعریف هیلگارد-Hilgard
‏ و مارکوییز-Marquiz‏
‏ است. در این تعریف یادگیری عبارت است از:« فرآیند تغییرات نسبتاً پایدارکه در رفتار بالقوه ی فرد بر اثر تجربه ایجاد می شود». این تعریف نسبت به تعاریف دیگر رجحان و برتری خاصی دارد؛ زیرا دیدگاهی جدید از فرآیند یادگیری ارائه داده است و این دیدگاه جدید را می توان در مفاهیمی همچون فرآیند، تغییر-modification
‏، نسبتاً پایدار، رفتار بالقوه و تجربه-potential behavior & experience
‏ جستجو کرد(اکبری شلدرّه ای و همکاران،1390).
‏یادگیری‏ به طور کلی فعالیتی دگرگون‌ساز است‏؛‏ که افراد را برای مقابله با رویدادها و سازش با محیط آماده می‌سازد و در موقعیت‏ ‏های مختلف و در اکثر سطوح زندگی حیوانی از بازتاب‏ ‏های شرطی جانوران پست تا فرایندهای پیچیده‌‏ ‏شناختی افراد آدمی رخ می‌دهد. آزمایش‏ ‏های گوناگون پژوهشگران و زیست‌شناسان درباره گونه‌های جانداران در رده‌های بسیار پا‏یی‏ن نشان داده است که محرک‏ ‏های معینی در شرایط خاصی موجب تغییر رفتار آن‏ ‏ها می‌شوند‏. ‏انسان که کامل‏ ‏ترین و پیشرفته‌ترین موجود کره زمین است. هنگام تولد ناتوان‌ترین و درمانده‌ترین آن‏ ‏هاست و با بیشترین استعدادها برای یادگیری قادر است از تجربه‌های خود به بهترین وجه سود جوید و پاسخ‏ ‏ها و تجربه‌های آموخته او مهم‏ ‏ترین اندوخته‌های رفتاریش را تشکیل می‌دهند‏. ‏یادگیری در واقع هم یک رشته فرایند است و هم فرآورد‏ۀ‏ تجربه‌ها. بعضی از فرایندهایی که در داد و ستد بین موجود آدمی و محیط انجام می‌گیرد عبارتند از احساس و ادراک، یادآوری، نمادسازی، اندیشه‌های مجرد و تخیلی و سرانجام رفتار‏. ‏یادگیری
‏را نباید منحصراً به صورت پیشرفت‏ ‏های مواد درسی که در کانون‏ ‏های آموزشی انجام می‌شود تصور نمود. وقتی کودکی بتواند توپی را بگیرد یا آن را پرتاب کند، راه برود، حرف بزند، یا آنکه نوجوانی دوچرخه‏ ‏‌سواری و موتور سواری کند و یا وقتی مادری از نوع گریه کودک خود به نیاز خاص یا ناراحتی او پی ببرد، در همه این حالت‏ ‏ها بی‌شک امر یادگیری به وقوع می‌پیوندد. گرچه گروهی از افراد به سبب آن‏ ‏که این گونه رفتارها با درس و مدرسه سر وکار ندارند آنها را یادگیری نمی‌دانند‏. ‏یادگیری در حقیقت دارای مفهوم بسیار گسترده‌ای است که در قالب‏ ‏های دگرگونی، عادت شکنی، ایجاد علاقه، نگرش‏ ‏های نو، درک ارزش، ذوق و سلیقه و پیشداوری یا ‏ح‏ب و بغض پدیدار می‌شود. همچنین، شیوه ترکیب و کاربرد معلومات در استدلال،‏ ‏‌تفکر، نظریه‌پردازی، حل مسئله، احساس و عواطف عمیق انسانی، خودشناسی و دگرگونی‏ ‏هایی که در کل شخصیت به وجود می‌آیند همه از یادگیری مایه می‌گیرند‏(پارسا،1376).
‏2-11-عوامل و شرایط مؤثر در یادگیری
‏2-11-1-‏آمادگی-readiness

‏"‏شاگرد باید از لحاظ جسمی ، عاطفی ، عقلی و ... رشد کافی کرده باشد تا بتواند بخوبی یاد بگیرد و یادگیری زمانی برایش مفید خواهد بود که از هر نظر آمادگی لازم داشته باشد. او حتی اگر بعضی از جنبه‌های آمادگی را کسب نکرده باشد، یادگیری برایش خستگی آور و کسل کننده خواهد شد و چندان پیشرفتی نخواهد کرد. اگر کودکی را که از لحاظ جسمی و روانی آمادگی یاد گرفتن و نوشتن را ندارد، تعلیم بدهیم، جریان یادگیری او در این زمینه حتی در سال‌های بعدی به کندی پیش خواهد رفت، در صورتی که اگر همین کودک در سنی که آمادگی کافی دارد، تحت تعلیم قرار گیرد، نوشتن را زودتر فرا خواهد گرفت و در این زمینه سریع‏ ‏تر پیشرفت خواهد کرد .‏آمادگی در زمینه‌های مختلف متفاوت است. ممکن است فرد از لحاظ عقلی آماده باشد ولی از نظر عاطفی نسبت به امر مورد نظر فاقد احساس مطبوع باشد. مثلا‏ً‏ ترس از معلم احساس عدم امنیت ، دلهره ، اضطراب و پریشانی فکر ممکن است یادگیری را در زمینه مورد نظر مختل کند. رشد و آمادگی ذهنی افراد نیز در فهم و یادگیری علوم مختلف متفاوت است. مثلا‏ً‏ ممکن است شاگردی در مرحله‌ای از رشد خود آماده درک علوم تجربی باشد، ولی برای درک علوم اجتماعی هنوز آمادگی لازم را بدس‏ت‏ نیاورده باشد. بنابراین، معلم باید آمادگی هر یک از شاگردان خود را تدریس مواد درسی در نظر داشته باشد و فعالیت‌های آموزشی خود را متناسب با سطح آمادگی آنان عرضه کند.‏ ‏هر چه فرد آمادگی بیشتری برای رفتار معینی داشته باشد، برای انجام دادن رفتار ، به محرک کمتری نیاز دار‏د. ‏تدریس و فعالیت معلم زمانی بیشترین تاثیر را

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود پیشینه تحقیق ماهیت یادگیری
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.